AMAGERBANEN, DEL 2

Fra Amagerbro til Øresundsvej

Nu er vi så inde på den rigtige Amagerbane. Vi har Store Møllevej til venstre og parallelt til højre ude af billedet, Uplandsgade, og lige her var Amagerbro st. Stien er den sidste sporrest og skinnerne ligger der stadig som stikant.

ab07.jpg

Vi har nu lige krydset Vermlandsgade. Til højre har vi stadig Uplandsgade, og foran os ligger noget som ser meget mærkeligt ud. De blå huse viser sig at være nogle midlertidige boliger, og lidt længere fremme

ab08.jpg

ligger et rangerterræn som er usædvanlig stort for en privatbane, man må undre sig. Det er godtnok helt overgroet.

ab08b.jpg

Vi begiver os længere ud, idet vi følger Uplandsgade og kaster et blik tilbage mod rangerterrænet.

ab09.jpg

Vi er nu nået ud til Prags Boulevard. Fornemt navn til sådan et øde område. Sporet deler sig, og nu får vi en forklaring på det store rangerterræn: venstresporet går ud til benzinhavnen. Her har heller ikke kørt tog i mange år. Kan det virkelig være rigtigt, at de store mængder brændstof køres ind igennem byen på tankbil? Nok om det, vi fortsætter ligeud og krydser boulevarden.

ab10.jpg

Nåda, vi rendte lige ind i en byggeplads, og sporet er spærret af en varebil. Godt, at banen har et GIV AGT skilt på dette sted. Nå spøg til side. Vi kan ikke komme videre. Sporet er længere inde spærret af nogle containere, så vi må følge vejen"Ved Amagerbanen" et lille stykke, indtil vi er kommet forbi containerne og vi finder et hul i hækken.

ab11.jpg

Vi kaster lige et blik tilbage på containerne.

ab12.jpg

Så går det ellers ligeud. Sporet ligger godt og solidt, omend enkelte af svellerne er ved at rådne. Her kunne godt køre et lokomotiv, hvis sporet blev ryddet for brombærkrat og anden plantevækst.

ab13.jpg)

På turen videre frem møder vi nogle vejoverskæringer med vejspærringer, og når frem til Lergravsvej.

ab14.jpg  ab15.jpg

Her er vi på højde med Helgoland, haveforeningen og badeanstalten altså. Ret fremme synes en lille station,

ab16.jpg

og det var Øresundsvej. Lukket og slukket, også i den grad. Noget øde område, men der bygges eksklusivt ud mod stranden. Efter de sidste meldinger skal metroen føres under Øresundsvej i en banegrav og derefter komme op i terræn. Den må der kigges lidt nærmere på.

ab17.jpg

Men først smutter vi lige om til Lergravsparken og kigger på den nye metrostation for at få et overblik.

ab18.jpg

Så er vi tilbagevejen. Vi står på Strandlodsvej på Sundparkensiden, lige ved siden af et stort rundt fundament fra en gasbeholder. Her lå Sundby gasværk. Overfor har vi COMETs byggeplads. De er godt igang med at bygge en skakt. Banen skal føres lige under, hvor vi står og over til Øresundsvej st. Det er ret pudsigt, fordi netop på denne strækning lå i hedenold et sidespor fra Øresundsvej st. til gasværket.

ab19.jpg

næste >>